بهمـــن۹۳

شخصی آموزشی معلوماتی جالب

بهمـــن۹۳

شخصی آموزشی معلوماتی جالب

فرخنده سالروز مولود کعبه

فرخنده سالروز ولادت امیرالمومنین حضرت علی بن ابیطالب (ع)

   بر تمامی مسلمانان مبارکباد   

                    

          13ماه مبارک رجب مصادف است با میلاد با سعادت مولود کعبه حضرت علی (ع) .

                                                   .........................................

  

کــــــاتب هـــــزاره

  

 ملا فیض کــــــاتب هـــــزاره

 فرهیختهء دانشمند، مدنیت خواه و میهن دوست به نام ملا فیض محمد   کاتب هزاره از غزنه، چون گل کوهى دل صخره را شکافت تا نامش را به  عنوان مورخ دقیق، مدرس متبحر و مبارز نستوه درج صفحات تاریخ کند و روزى در جدال با ارتجاع با چماق خشم از پادرآید تا که به اسطوره های  ماندگاربپیوندد.

ملا محمد کاتب هزاره در سال 1279 هـ  ق در دهکده بنام (زرد سنگ) قره باغ غزنی بدنیا آمده است.  در سال 1349 هـ- ق در کابل جهان فانی را وداع گفت و در بالای جوی چنداول شهر کابل به خاک سپرده شد.
کاتب در حدود هفتاد سال زیست که آثار زیاد وگرانبهای نوشت و آثار چاپ ناشده او به خط زیبای نستعلیق نوشته شده که در کتابخانه های داخل وخارج افعانستان موجود است.
آثارموصوف تحفه الحبیب در سه جلد ، سراج التواریخ در پنج جلد ، فیضی از فیوضیات، تاریخ حکمای  متقدمین  ازهبوط آدم تا بعث حضرت عیسی، نژاد نامه افعانستان وتذکره الا نقلاب از آثارمشهور فیض محمد کاتب می باشد.

مرحوم ملا فیض محمد کاتب هزاره از مورخین معاصریست که در بحرانى ترین ایام، زندگى می کرده است؛ ایامى که امیران افغانستان براى تحکیم قدرت شان از هیچ نوع ستم بر مردم بینواى این  سرزمین دریغ نمی کردند، ایامى که دولت انگلیس و دست پروردگان داخلى اش در ریختن خون قهرمانان آزادى خواه نمونهء برجسته ای از قساوت بى بدیل شده بودند. و زمانی که در عین حال نمایانگر تلاش پیگیر براى اعاده حقوق عادلانه انسانى، مدنی، اجتماعی، فرهنگی و کسب استقلال سیاسى براى مردم  با شهامت افعانستان بود.

شاد روان کاتب هزاره، روایتگر خردمند و صادقیست که شرایط  و اوضاع زمان خود را به طور مشروح، مسؤلانه، مبتکرانه و دردمندانه بیان می کند و تنها به شرح زندگى امیر و خوانین دور و برش اکتفا نمی کند. و به همین خاطر هم، مورد بد گمانی عناصر صاحب نفوذ قرار می گیرد و به رعونت متهم می گردد. اما او شاید آگاه از این امر بود که روزگارى، مستشرقین و مورخین طراز اول، روایتهای او را به عنوان مآخذ مورد اعتبار و علمی برخواهند گزید. آنگونه که نام آوران صاحب صلاحیتى چون غلام محمد غبار، لودویگ ادمک  و باز لویى دوپرى بار ها  از این مآخذ سود  جسته اند.

مرحوم کاتب هزاره، در واقع جادهء یکطرفهء تاریخ نگارى را دو طرفه ساخت و به این معنی که در گذشته مورخین کشور ما بیشتر به مورخین غربى رجوع مى کرده اند. پس از او اما اگر یکى از این مورخین براى دریافت اوضاع و احوال زمان عبدالرحمن خان و حبیب اله خان از تاریخگری کاتب هزاره اغفال کند، کار شان نا کامل خواهد بود. همینگونه کار هیج مورخ غربى کامل نیست، اگر در نگارش تاریخ صد سال پسین، سهم نهایت ارزشمند و ناب کاتب هزاره را نا دیده بگیرند. ملا فیض محمد کاتب هزاره تحولات و دگرگونى هایی را که در طول این زمان رخ داده، چون وسیلهء حساس سنجى بر رگ و پوست خود احساس کرده است.

دانشمندان طراز نوین در ابعاد داخلی و خارجی با شناخت علمی خودها که از دست آورد های ارزشمند و خدمات کمیاب شاد روان کاتب هزاره دارند، این عارف بزرگ و عالم بی همتا را «بیهقی زمان» لقب داده اند. مضاف برآن، جمع دیگری از اربابان برحق قلم و دانش، کاتب هزاره را به عنوان « پدرتاریخ افغانستان» نیز مسمی نموده اند. به هر صورت، حق با کاتب هزاره است که از او با نیکی لازم یادآوری گردند، از آثار ارزشمند او استفاده عاقلانه و علمی صورت گیرند. و اینجاست که به پاس خدمات ارزنده این عارف ممتاز عصر و عالم بصیرت افغانستان، سایت را به نام «کاتب هزاره» باز نمودیم تا حد اقل نظریات، کاوش ها و تحقیقات دانشمندان را در قسمت مرحوم کاتب هزاره و افغانستان انعکاس بدهیم.                                                                                          مدیریت این سایت برعهده «انجینر غلام سخی ارزگانی» ، ژورنالیست شناخته شده  کشور می باشد .   

       

                                    با عرض حرمت

                                                                              برگرفته شده از سایت کاتب هزاره
                                                                                       www.kateb-hazara.net